A nemzeti kerekasztalnak, a tüntető tanároknak és mindenkinek, aki valaha is unatkozott kémiaórán.
Azért írtam ezt, mert szeretek tanítani. A kémiai tudás megkönnyíthetné mindannyiunk életét. Ha lenne. Mert most csak szenvedés van.
Régen minden jobb volt?
Valahol messze, messze, egy távoli időben még három évig tanítottuk a kémiát a középiskolákban. Megvolt ennek a maga oka, a kémiának ugyanis van egy természetes három részre tagolódása: az általános kémiában az ember megtanulja az alapokat, a szerves kémiában van szó az élővilág molekuláiról, a szervetlen kémia pedig a periódusos rendszer elemeit veszi sorra. Hiába volt azonban a logikus tananyag felépítés, a diákjaink úgy végezték el a középiskolát, hogy volt ugyan némi ismeretük a kovalens kötésről és a molekulageometriáról, de fogalmuk sem volt, hogy a való életben milyen összetevők alkotják az ételeiket, hogyan kellene használniuk a tisztítószereket, vagy hogy az atomenergia akkor most káros vagy sem. Cserébe legalább a hosszú, unalmas és érdektelen kémia órákat érdekes kísérletek tarkították. Vagy nem.
Telt-múlt az idő és látta az oktatási miniszter, hogy ez nem jó. És összehívta a kémiatudósok képviselőit (vagy nem), és hosszas tanácskozások után megváltoztattak a kémiatanításban mindent, amivel semmi gond nem volt.
nagyszerű… 😀
Kedves Ilona Balla! Köszönöm a hozzászólást. Reménykedem, hogy javul majd a helyzet.
mint kémia tanár…szintén
A gyakorlati dolgok beépítésével egyetértek,de én sohasem éreztem, hogy a tilosban járok, ha az atomenergia előnyeiről-hátrányairól, egyebekről beszélgetünk az órán.Egyszerűen úgy gondoltam, hogy felelős értelmiségi vagyok. (egyébként most is vannak tankönyvek, amik lehetőséget kínálnak ilyen beszélgetésekre)
Az elméletre is szükség van, kell a természettudományos műveltség a mai világban, de olyan mélységben nem kell tanítani, mint régebben gondoltuk. Elég lehetne a két év is, ha megfelelő tankönyv készülne.
A kísérletekről… Lehet, hogy a gyerek nem tudja, de a tanár igen, hogy a kísérletek jelentős része az elmélet megértését szolgálja, nem gyakorlati haszna miatt kell elvégezni, s ezt a tanulónak is meg szabad mondani (pl.eténnel végzettek). További jó munkát!